Tjenester
1748
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-1748,eltd-core-1.2,borderland-theme-ver-2.4,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_470,vertical_menu_enabled, vertical_menu_left, vertical_menu_width_290,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive
 

Tjenester

ADMINISTRATIV FORVALTNING

God administrativ forvaltning av eiendommen sikrer eier forutsigbarhet og trygghet. Administrativ forvaltning innebærer å ivareta eiers ansvar i forhold til samarbeids-partnere, leverandører, leietagere og offentlige myndigheter. Det kan for eksempel være:

  • Oppfølgning i forhold til offentlige myndighetskrav og pålegg – som for eks Helse, Miljø og Sikkerhet, brannlovgivningen og lov om tilsyn med elektriske anlegg
  • Sikre at eiendommens forsikringsforhold til enhver tid er i orden
  • Fremlegge rapport for eier/styret om aktivitet og forslag til videre drift og vedlikehold av eiendommene
  • Kartlegge potensialet i eiendommen. Utrede muligheter for utvidelser og endret bruk som vil øke eiendommens verdi
  • Styre utviklingsarbeidene fra tilbud til ferdigstillelse
  • Reforhandle eksisterende leiekontrakter, samt utleie av ledige arealer
  • Følge opp rettidig betaling av husleie og fellesutgifter samt markedsføringskostnader
  • Påse at leiekontraktenes bestemmelser etterleves
  • Representere eier i forhold til leietagere angående daglig drift og vedlikehold
  • Utarbeide fordelingsnøkler for påløpte felleskostnader

ØKONOMISK FORVALTNING

God økonomisk forvaltning av en eiendom sikrer eier god oversikt og et godt grunnlag for å fatte riktige beslutninger om drift og utvikling av eiendommen. Økonomisk forvaltning innebærer blant annet:

  • Utarbeide forslag til budsjetter i samarbeid med eier
  • Rapportere kvartalsvis mot budsjett siste periode og akkumulert
  • Utfakturering av leie (herunder omsetningsleie), felleskostnader og markedsføringsbidrag
  • Avregne fellesutgifter og markedsføringskostnader
  • Delta på generalforsamling/eiermøte med føring av protokoll
  • Arkivansvar, herunder ansvar for styre- og generalforsamlingsprotokoller
  • Regnskapsførsel etter gjeldende lover, forskrifter og regler for god regnskapsskikk
  • Registrere og godkjenne mottatte fakturaer/bilag
  • Attestere for vare- og tjenestemottak
  • Kontrollere beløp, kontrollregne, kontrollere mot eventuell kontrakt
  • Godkjenne nettbanksoverføringer
  • Kontere og bokføre bilag
  • Avslutte selskapenes regnskap, inkl. årsoppgjør
  • Utarbeide selvangivelse
  • Avstemme leverandør- og kundereskontro pr. måned
  • Kontrollere regnskap mot budsjett hvert kvartal

TEKNISK FORVALTNING

God drift og vedlikehold av en eiendom bidrar til å sikre verdiene, dels ved at eiendommens tekniske standard ikke forringes og dels ved at leietagerne opplever eiendommen som attraktiv og funksjonell. Teknisk forvaltning innebærer blant annet:

  • Innhente tilbud samt følge opp utførelsen av teknisk drift, vaktmestertjenesten, renhold og renovasjon. Dette inkluderer utarbeidelse av vaktmesterinstruks samt inngåelse og oppfølging av serviceavtaler
  • Bestille alle arbeider som ønskes igangsatt utover faste avtaler og kontrakter, følge opp disse og attestere fakturaer til betaling
  • Iverksette nødvendige tiltak for å rette eventuelle feil og mangler som oppdages
  • Besørge ajourføring av tegninger, dokumentasjon m.m. ved endringer
  • Bistå ved ny oppmåling av eiendommen etter NS
  • Bestille og følge opp ordinært vedlikeholdsarbeid
  • Gjennomgå samtlige instrukser og avtaler årlig
  • Utarbeide vedlikeholdsplan i forbindelse med budsjettarbeid
  • Budsjettere felleskostnadene
  • Sikre at akutte problemer blir løst hurtig og effektivt ved hjelp av eksternt kontaktnett